Scheiden met Sloompje Slak


Sloompje Slak geeft kind in scheiding een boost14 Sloompje lijm+touw kopie.jpg

 

Sloompje Slak, het gebroken huis is een kinderboek met een therapeutische knipoog. Samen met het werkboek krijg je als ouder zicht op de valkuilen in een scheiding en tools en opdrachten om je zoon/dochter te begeleiden in dit proces. Auteur en opvoedtherapeut Claudia Hass uit Wessem organiseert ook groepsprojecten voor kinderen, waar handpop Saar het ze gemakkelijker maakt om om te gaan met hun emoties. Een unieke manier van begeleiding.

 

Met het boek wil Claudia ouders en (zorg-)professionals en vooral kinderen in een scheiding een steuntje in de rug geven. Het is concreet, speels, praktisch en luchtig. “Je kunt een ingrijpende gebeurtenis niet altijd voorkomen maar je hebt wel invloed op hoe je je kind ondersteunt. Het gaat me aan het hart: een kind kiest niet voor de situatie maar je hebt je ouders nodig hierin, terwijl er ook zoveel op hen af komt. Bij een opdracht in het werkboek staat het kind daarom letterlijk centraal met daar omheen hartjes voor de mensen die het lief vindt en die allemaal in je leven horen te blijven.”

 

Veilige afstand om te onderzoeken

 

Het woord scheiding komt niet voor bij Sloompje Slak. “Niet zozeer de term ‘scheiding’ en daarbij behorende associaties en aannames is van belang voor het kind, als wel het proces waarin het kind terecht komt.

Door de tekeningen en het verhaal ontstaat afstand tot de eigen situatie, waardoor ze kunnen toelaten om te horen waar de slak mee stoeit. Ze gaan dus niet hun eigen probleem analyseren en oplossen maar het avontuur van het dier. Zo kun je eerst onbevangen het boek lezen en dan zeggen: ‘hee, ze lijkt wel op jou hè?’ Het verhaal kan eerst puur binnenkomen met emotionele afstand en dat geeft veiligheid. De illustraties en vormgeving zijn eenvoudig zonder veel details, met ruimte voor eigen fantasie waardoor het kind het verhaal nog meer/helemaal eigen kan maken. Dat vult de kracht van dit boek en proces van herkenning aan. En het is natuurlijk ook fijn om als ouder verbonden te zijn met je kind door het boek samen te lezen en te bespreken.”

 

Het boek staat namelijk boordevol metaforen. De slak probeert eerst haar kapotte huis te lijmen. “Dat is een valkuil voor kinderen, waak daarvoor als ouder.” Dan krijgt het dier een hut, die staat voor de nodige veiligheid. Sloompje voelt dat het huis steeds zwaarder wordt, door de lijm, de touwen en de verf: een zware last waar ze heel moe van wordt. Twee timmermuizen die vroeger samenwerkten, besluiten dat niet meer te doen waardoor de slak moet kiezen; symbool voor het loyaliteitsconflict. Bovendien ligt tussen hen in letterlijk een hele berg rommel, die staat voor de ruis tussen ouders.

Egeltje Fien leert Sloompje opkomen voor zichzelf: ook al ben je klein, je mag zeggen wat je vindt, voelt en wilt. Ook al vinden anderen dan misschien dat je stekelig reageert.

 

Grip terug door uitleg aan Saar

20180612_165115.jpg

 

Ouders kunnen zelf aan de slag met het boek en werkboek, of Claudia doet dat in groepsprojecten met Saar. “Als therapeut en volwassene leg ik een andere lading op het gesprek. Een kind weet dat ik met ouders praat en veel weet. De handpop geeft mij als therapeut de gelegenheid om vrijer te spreken. Saar heeft geen gescheiden ouders dus snapt niet wat dat betekent als je in twee huizen woont en verdrietig bent. De kinderen vertellen Saar wat dat is, afscheid nemen. Vanuit hun eigen ervaring, bijvoorbeeld toen opa doodging. 

Daardoor voelen ze dat ze niet alleen slachtoffer zijn en passief. Ze hebben heel veel niet in handen en Saar geeft ze een boost voor hun ego, identiteit en overzicht. Er is veel onveiligheid en kwetsbaarheid als je basis wiebelt en verandert, juist dan is het heel belangrijk om de grip weer terug te krijgen.”

 

Omgaan met verlies

 

In acht bijeenkomsten leest Claudia een stukje voor en praten de kinderen samen met Saar. De intake is met beide ouders en hun kind, de evaluatie zonder de kleine. Na elke bijeenkomst krijgen de ouders informatie over wat er behandeld is, voor als er thuis vragen komen. “Ik zie hoe jongens en meisjes verschillend omgaan met verlies; jongens worden soms opstandig of druk, meisjes trekken zich vaak terug of reageren emotioneel. Sommige kinderen blijven lacherig ontkennen dat er iets is. 

Met de bijgeleverde emotiekaarten kun je vier gevoelens onderscheiden: bang, blij, boos en verdrietig. Stel, een kind blijft lacherig doen en heeft geen bondgenoten meer, dan kan Saar prikkelen en een andere emotie uitbeelden. Zo van: hoe zie jij eruit als je verdrietig bent? Of: kijk eens, de andere kinderen doen zó met de wenkbrauwen… kun jij dat ook? Dan kan een kind experimenteren met nieuw gedrag. En mogelijk blijft ‘ie lachen maar dan hebben we laten zien dat het ook anders kan en dat dat misschien zelfs fijner is, ook al voelt het best spannend.”

Allemaal methodieken waarmee een kind meer tools in zijn rugzak krijgt om met moeilijke situaties om te gaan.

 

Steuntje in de rug

 

‘Is het dan beter om niet te gaan scheiden?’, vragen ouders Claudia wel eens. “Ik oordeel niet, maar ingrijpende gebeurtenissen blijven. Ik geef je graag een steuntje in de rug, want er komt zó veel op je af. Het gaat erom: wat voor een voorbeeld wil jij zijn voor je kind, wat wil je hem/haar laten zien? Cijfer je jezelf weg voor een ander of mag je voor je eigen geluk gaan, ook al doe je iemand verdriet? En wat is het alternatief? Als je zegt dat het goed gaat terwijl het niet zo voelt, voelt je kind dat feilloos aan. Dat kan verwarrend zijn. Ik wil je met Sloompje Slak iets in handen geven zodat je iets kunt betekenen voor je kind en zodat je weet dat je het niet helemaal alleen hoeft te doen.” 

 

Volg Saar op instagram: Saars_avonturen